Over ons | DutZ collection
- Home
- /
- Over ons | DutZ collection
KARAKTER. AMBACHT. DESIGN
over ons
Geschiedenis
Het merk DutZ collection is ontstaan in 2006. DutZ collection is eigendom van de firma Nethroma. De start van Nethroma vond plaats in 1996 in IJsselmuiden, vlakbij Kampen. In feite is alles begonnen na de val van het communisme in Oost-Europa. Berno van Dooren en Bastiaan Kommers kwamen tijdens diverse reizen naar Roemenie in contact met glasfabrieken en kwamen op het idee om mondgeblazen glas te importeren. In de beginjaren werd er gehandeld in artikelen zoals wijnglazen en karaffen. Door de jaren heen ontwikkelde het bedrijf steeds meer een eigen stijl en ging men zich meer en meer toeleggen op het zelf ontwerpen van ambachtelijk glas. Nadat in 2006 het merk DutZ wordt gekoppeld aan de collectie nam de export een hoge vlucht. De collectie heeft zich in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld en inmiddels is het glas te koop in vele landen over de hele wereld. Inmiddels is het bedrijf al weer enkele jaren gevestigd in de Hanzestad Kampen.
Filosofie
Bij DutZ voelt u de enorme passie voor mondgeblazen glas. Iedere vaas, schaal, pot, windlicht , kandelaar, kaarsenglas of drinkglas is het resultaat van het toegewijde vakmanschap van de glasblazers uit onze Oost Europese glasfabrieken. Alle artikelen zijn mondgeblazen en handgevormd. Wat betekent DutZ? In het Nederlands staan de letters voor Durf Uitgesproken Te Zijn. Wij willen uitdragen dat de collectie bijzonder is en tot stand komt door het fascinerende ambacht van glasblazen. Wij hebben ervoor gekozen om trouw te blijven aan de fabrieken in Oost-Europa. Hierdoor draagt DutZ bij tot het in stand houden van de zeldzaam wordende traditie van het glasblazen in Oost-Europa. DutZ is onderscheidend. Dat komt mede door de grote hoeveelheid energie wij steken in het ontwerpen van nieuwe artikelen. Ieder seizoen vindt u bij DutZ weer verrassende nieuwe series. Vrijwel alle artikelen zijn uit voorraad leverbaar. Hierdoor kan DutZ collection© doorgaans snel leveren.
Wij en de wereld
We zijn ons er steeds meer van bewust dat onze levensstijl gevolgen heeft voor de wereld om ons heen. Welke keuzes je als individu maakt – dus ook waaraan je je geld besteedt – heeft uiteindelijk een impact op onze wereld. Niet alleen op ons klimaat, onze flora en fauna, maar ook op ons mensen. Welzijn en voorspoed zijn voor veel mensen om ons heen immers geen vanzelfsprekendheid.
Omdat je verantwoord wilt leven, vraag je wat terug voor je geld. Aan leveranciers dus de opdracht om te kijken hoe en waar ze hun product duurzamer kunnen maken.
Ook wij hebben dit gedaan. Duurzaamheidswinst voor ons blijkt te behalen in het terugdringen van restafval, het hergebruik van grondstoffen en een verantwoorde keuze uit toeleveranciers.
In het productieproces en onze logistiek zijn we vergevorderd in het gebruik van plastic. Waar mogelijk hebben we kunststof vervangen door papier of biologisch afbreekbare materialen, zoals de chips in verpakkingen die het glaswerk beschermen. Alleen voor sealplastic en plakband hebben we geen alternatieven. Ons restplastic bieden we aan voor recycling in het bestaande hergebruiktraject voor huishoudelijk verpakkingsmateriaal.
In onze logistiek maken we zoveel mogelijk gebruik van Euro-pallets die jarenlang rouleren in de wereld van de logistiek. Daar waar we minipallets gebruiken, zijn deze gemaakt van hout met het FSC-keurmerk, of van gerecycled karton.
In onze kantoren en magazijnen hebben we een enorme energieslag gemaakt de afgelopen jaren. Door de vele zonnepanelen en het gebruik van ledlicht zijn we voor ons electriciteitsverbruik energieneutraal.
Vrijwel al onze toeleveranciers (95 procent) zijn ambachtelijke bedrijven gevestigd op het Europese continent. Hiermee beperken we de benodigde transportkilometers. Bovendien kiezen we bewust voor ambachtelijke bedrijven die hun werknemers verantwoord belonen.